Headset geen verbinding met de smartphone? 

Headset problemen

Headsets zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Ze maken ons leven onderweg, thuis of op werk een stuk makkelijker. Dankzij de headset kun je makkelijk even bellen, terwijl je je handen vrijhoudt. Wel zo makkelijk als je tegelijkertijd wil mee-typen met een gesprek. Of als iemand je onverwacht belt, terwijl je in de supermarkt boodschappen aan het doen is. Ook voor het ongestoord luisteren naar muziek of kijken naar een serie terwijl je onderweg bent, is een headset een essentieel verlengstuk van je smartphone.  

Met een headset kun je kortom even opgaan in een bubbel. Dan is het natuurlijk heel vervelend als jouw headset ineens niet meer werkt. Een headset die geen verbinding meer wil maken met je smartphone is een veelvoorkomend probleem. Gelukkig is het onze tips gemakkelijk oplossen. In dit artikel leggen we je uit wat je kunt doen als jouw headset geen verbinding wil maken met je telefoon.  

 

Welk type headset gebruik je?  

Natuurlijk zijn er ontzettend veel verschillende typen headsets op de markt, elk met hun eigen unieke kenmerken en functies. Om het probleem met je headset zo snel mogelijk op te lossen, is het in ieder geval belangrijk om te weten hoe jouw headset verbinding maakt met je smartphone. Er zijn grofweg twee verschillende manieren waarop headsets verbinding maken met smartphones: via Bluetooth of door handmatig inpluggen. Bluetooth-headsets maken draadloos verbinding met je smartphone en zijn handig omdat je geen kabels nodig hebt en vrij kunt bewegen terwijl je ze gebruikt. 

Aan de andere kant zijn er headsets die je handmatig inplugt, bijvoorbeeld via een 3,5 mm jack-aansluiting of USB-poort. Deze headsets maken gebruik van een kabel om verbinding te maken met je smartphone en hebben vaak een betrouwbare geluidskwaliteit. 

Het is belangrijk om te weten welk type headset je hebt, zodat je gericht kunt zoeken naar mogelijke oplossingen voor je probleem. Zo kun je bijvoorbeeld controleren of de Bluetooth-verbinding tussen je headset en smartphone is ingeschakeld en of beide apparaten zijn gekoppeld, of dat de kabel van je bekabelde headset goed is aangesloten op je smartphone en de headset zelf. Door deze eenvoudige stappen te volgen, kun je vaak snel en gemakkelijk problemen met je headset oplossen en weer volop genieten van je favoriete muziek of telefoongesprekken. 

 

Controleer de headset zelf 

Het eerste wat je zeker wil weten, is of de headset zelf nog werkt. Dit kun je testen door de headset in een ander apparaat in te pluggen of verbinding te maken via de bluetooth. Denk hierbij aan een andere telefoon, een laptop of een tv. Andersom kun je ook proberen om een andere headset met je telefoon te verbinden. Doet deze het wel, dan is de kans groot dat jouw headset het probleem is. Let erop dat het aansluiten van Apple oortjes op apparatuur van een ander merk vaak lastiger is. Als je hier meer over wil weten, lees dan dit artikel waarin we er meer over vertellen.    

Headset

Controleer de audio-instellingen 

Het kan soms voorkomen dat het oplossen van je headsetproblemen iets simpeler is dan je in eerste instantie zou denken. Het is namelijk mogelijk dat je per ongeluk het volume van je telefoon omlaag hebt gezet of de ‘stille modus’ hebt ingeschakeld. Om dit te controleren kun je gebruik maken van de volumeknoppen aan de zijkant van je telefoon of via het scherm. Door het volume omhoog te zetten, kun je vervolgens luisteren of je nu wel audio hoort via je headset. Het lijkt misschien een kleine stap, maar het kan zeker helpen bij het oplossen van je headsetproblemen. 

 

Controleer op updates en storingen 

Uitgestelde updates van je smartphone kunnen ook een reden zijn dat jouw headset niet werkt. Algemene updates bevatten vaak ook updates voor de ‘sound card driver’ die in jouw telefoon zit. Hierdoor kan jouw smartphone geluid afspelen. Je kunt onder instellingen controleren of jouw telefoon de laatste versie van de software heeft. Zorg ervoor dat de telefoon helemaal up to date is en probeer jouw headset nog een keer aan te sluiten. 

Hoewel het niet vaak voorkomt, kunnen ook storingen van programma’s of software ervoor zorgen dat jouw headset niet werkt. Wil je bijvoorbeeld in een Teams meeting jouw headset gebruiken, maar hoor je niks? Of speelt het apparaat ineens geen geluid af bij YouTube filmpjes? Dan kun je met een simpele zoekopdracht in Google controleren of het programma of de software die jij gebruikt geen storing heeft. Is er inderdaad sprake van een storing, dan zit er niets anders op dan te wachten totdat deze door het bedrijf zelf is opgelost.  

 

Start de smartphone en headset opnieuw op 

Wanneer je te maken hebt met een niet-werkend apparaat, is het resetten vaak de eerste stap die je neemt om het probleem op te lossen. Dit geldt voor smartphones, headsets en andere apparaten. Een veelvoorkomende reden om een smartphone te resetten, is bijvoorbeeld om een update af te ronden en eventuele bugs op te lossen. Door je smartphone opnieuw op te starten, kan het zijn dat je headset daarna weer naar behoren functioneert. Het is dan ook altijd aan te raden om als eerste stap bij problemen met je headset of smartphone te proberen deze te resetten. 

 

Schoonmaken van de aansluiting 

Als je een headset hebt met een ‘jack’-aansluiting en deze niet werkt, kan het zijn dat het pinnetje van de headset verbogen is of dat de aansluiting in je telefoon vies is geworden. Een handige tip om te controleren of het probleem bij de headset of de telefoon ligt, is door een andere headset in te pluggen en te kijken of deze wel werkt. Als je merkt dat het pinnetje van de headset erg verbogen is, is het tijd om deze te vervangen. 

Gelukkig kun je ook proberen om de aansluiting van je telefoon schoon te maken om het probleem op te lossen. Dit kun je doen door voorzichtig een licht vochtig wattenstaafje in de aansluiting te gebruiken. Daarnaast kan het helpen om in de aansluiting te blazen om stof te verwijderen. Het is wel belangrijk om voorzichtig te werk te gaan en geen kracht te zetten om te voorkomen dat je de aansluiting beschadigt.Controleer of je het juiste audioapparaat hebt ingesteld 

Als je gebruik maakt van een smartphone, is de kans groot dat je regelmatig verbinding maakt met verschillende apparaten, zoals speakers, headsets, of zelfs auto’s. Het kan gebeuren dat je een paar dagen geleden verbinding hebt gemaakt met een andere audiobron, en dat jouw telefoon deze bron nog steeds heeft opgeslagen. Hierdoor kan het gebeuren dat jouw muziek of andere audio niet wordt afgespeeld via de gewenste audiobron, bijvoorbeeld je headset. 

Gelukkig is het eenvoudig om de audiobron te wijzigen op je smartphone. Dit kun je doen door naar de instellingen te gaan en het gewenste apparaat te selecteren waarmee je verbinding wilt maken. Vaak kun je ook in de app waarin je audio afspeelt direct het juiste apparaat selecteren. Zo kun je bijvoorbeeld in Spotify het gewenste apparaat selecteren onder het kopje “Apparaten” in de instellingen. 

Door te controleren welk apparaat je hebt geselecteerd voor audio-uitvoer, kun je er zeker van zijn dat je audio wordt afgespeeld via de gewenste audiobron, zoals je headset. Dit kan een hoop frustratie voorkomen en ervoor zorgen dat je optimaal kunt genieten van jouw audio-ervaring op je smartphone. 

Headset fout

Controleer de bluetooth aansluiting 

Sluit je jouw headset aan via bluetooth? Dan kan ook in de bluetooth instellingen een probleem zitten. Ten eerste is het belangrijk om te kijken of je bluetooth hebt ingeschakeld. Controleer ook of je niet via bluetooth met een ander apparaat verbinding hebt gemaakt, zoals hierboven uitgelegd.  

Kijk vervolgens of jouw headset verbonden is met bluetooth. Onder instellingen kun je gemakkelijk verbinding maken met een nieuw apparaat. Op jouw headset vind je een knopje, waarmee je het bluetooth signaal kan inschakelen. De meeste headsets maken een geluidje zodra je het bluetooth signaal uitzendt. Op het scherm van je smartphone zie je onder bluetooth instellingen een rijtje met beschikbare apparaten die worden weergegeven. Zoek naar jouw headset en klik erop om verbinding te maken.   

 

Één apparaat tegelijk 

Het is goed om te weten dat je via bluetooth maar met één apparaat tegelijk verbinding kunt maken. Is jouw telefoon nu verbonden met een ander apparaat? Dan moet je hiermee eerst de verbinding verbreken, voordat je weer met je headset kunt verbinden. Het uit- en aanzetten van de bluetooth op je smartphone kan hierbij helpen.  

Een andere mogelijk is om de optie ‘vergeet dit apparaat’ te gebruiken. Deze functie kan helpen opnieuw met je headset verbinding te maken. Zorg ervoor dat je telefoon met geen enkel apparaat verbonden is, dus ook niet met de headset. Maak daarna opnieuw verbinding met de headset.  

 

Maximale afstand  

Houd er ook rekening mee dat een bluetooth verbinding alleen werkt tot een maximale afstand van ongeveer 15 meter. Als je met je headset op bij je telefoon wegloopt, is de kans groot dat de verbinding op een gegeven moment verbroken wordt.  

 

Zo maakt jouw headset weer verbinding! 

Als jouw headset geen verbinding maakt met je smartphone zijn er verschillende stappen die je kunt nemen om het probleem op te lossen. Het is belangrijk om te weten welk type headset je gebruikt en hoe deze verbinding maakt met je smartphone. Controleer de headset zelf, controleer de audio-instellingen op je telefoon, controleer op updates en storingen, start zowel je smartphone als headset opnieuw op en maak de aansluiting schoon als je een headset met jack-aansluiting hebt. Volg deze tips om jouw headset weer aan de praat te krijgen en zo snel mogelijk weer te genieten van jouw favoriete muziek of gesprekken. 

 

FAQ 

Wat kan ik doen als mijn headset niet wordt herkend door mijn smartphone? 

Als jouw headset niet wordt herkend door jouw smartphone, controleer dan eerst of de headset is ingeschakeld en goed is opgeladen. Zorg er vervolgens voor dat Bluetooth is ingeschakeld op zowel de smartphone als de headset en dat ze binnen het bereik van elkaar zijn. Probeer ze ook beide uit en weer in te schakelen en de Bluetooth-verbinding te verwijderen en opnieuw toe te voegen. 

 

Hoe kan ik controleren of mijn headset is verbonden met mijn smartphone? 

Om te controleren of jouw headset is verbonden met jouw smartphone, kun je het Bluetooth-menu op jouw smartphone openen en zoeken naar de naam van jouw headset. Als de headset is verbonden, zou je de melding “verbonden” moeten zien. 

 

Wat moet ik doen als mijn headset verbinding maakt maar er geen geluid uit komt? 

Als jouw headset verbinding maakt, maar er geen geluid uit komt, controleer dan of het volume op zowel de smartphone als de headset is ingeschakeld en hoog genoeg staat. Probeer ook het geluid van de headset te testen met een ander apparaat om te zien of de headset defect is. 

 

Wat als mijn headset nog steeds niet werkt nadat ik alles hebt geprobeerd?  

Als het probleem aanhoudt, kan het zijn dat de Bluetooth-verbinding tussen de headset en de smartphone beschadigd is. Probeer de headset te resetten of te koppelen met een ander apparaat om te zien of het probleem daar ook optreedt. Als dat het geval is, is het mogelijk dat de headset moet worden gerepareerd of vervangen. 

Stuur dit artikel door:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten