PS5 geen verbinding met het internet: oplossingen

PlayStation 5 internetverbinding

Help! Je PS5 maakt geen verbinding meer met het internet. Net wanneer je zin hebt om online er een potje op te spelen met vrienden of tegen onbekenden. Wanneer je jouw Playstation 5 gekoppeld hebt met wifi, is de kans groot dat je een keer tegen dit probleem aanloopt. Of het nu ligt aan de netwerkprestaties of dat je PS5 om andere redenen niet wil verbinden met het wifi, er zijn gelukkig manieren om het probleem op te lossen. Zodat je weer snel erop kunt gamen. Volg de onderstaande stappen en los hiermee het probleem op.

 

 

1. Controleer of het aan het netwerk ligt, of aan je PS5

Om te controleren of het probleem ligt bij je wifinetwerk, is het handig om te kijken of je andere apparaten in huis wel connectie maken met het wifinetwerk. Check op je telefoon, tablet of laptop of je verbinding maakt met het netwerk. Is dit niet het geval? Zorg dan dat je wifinetwerk het weer gaat doen. Als je wel wifi hebt op je andere apparaten, dan is het tijd om de volgende stappen uit te voeren.

 

 

2. Het opnieuw opstarten van je PS5 en je Wi-Fi netwerk

Soms is de oplossing ontzettend eenvoudig, het helpt in sommige gevallen namelijk al om je PS5 en het wifinetwerk opnieuw op te starten. Door deze stap nu te doen, bespaar je een hoop extra werk als dit alleen al het probleem oplost. Om je PS5 opnieuw op te starten, ga je naar het hoofdmenu.

  1. Klik op de PlayStation knop op de controller, zodat je het menu opent. Dit kan ook als je nog midden in een spel zit.
  2. Druk nu nog een keer op de PlayStation knop, zodat je het snelmenu onderin het scherm opent.
  3. Scrol vervolgens naar rechts, klik op Energie en daarna op PS5 opnieuw opstarten. Dit zorgt ervoor dat je PS5 helemaal uitschakelt en opnieuw aan gaat.

Je kunt je PS5 ook opstarten door de aan-uitknop ingedrukt te houden. Na het horen van een pieptoon, houd je de knop ingedrukt tot je de tweede pieptoon hoort. Nu laat je de knop los. Hierdoor schakelt de PS5 volledig uit. Je ziet nu de bovenste lampjes doven. Staan de oranje lampjes nog aan? Dan staat je PS5 nog in ruststand en is hij niet goed uitgeschakeld. Zet de PS5 dan weer opnieuw aan en probeer hem alsnog uit te schakelen.

Is het probleem hiermee nog niet opgelost? Dan is het tijd om je wifirouter en modem opnieuw op te starten. Dit kun je doen door de stekker twee minuten uit het stopcontact te halen en daarna er weer in te steken. Of start de router en modem opnieuw op met een aan- of uitschakelaar die op het apparaat zit.

PS5 controller

3. Je Wi-Fi netwerk opnieuw bevestigen

Als de bovenstaande stappen nog niet hebben geholpen, is het tijd voor de volgende stap: controleren van je netwerkgegevens. Misschien heb je wel het wachtwoord verkeerd gespeld, of heeft iemand anders in het huis het wachtwoord gewijzigd.

Voor het opnieuw invoeren van de netwerkgegevens, doe je het volgende:

  1. Klik in het menu van je PS5 rechtsboven in het hoofdmenu op het icoon van Instellingen.
  2. Klik nu op Netwerk en op Instellingen. Let erop dat Internetverbinding maken aan staat en klik op Internetverbinding instellen.
  3. Nu krijg je een lijst met gevonden netwerken te zien. Klik op jouw wifinetwerk en vul het correcte wachtwoord in. Maakt je PS5 nog steeds geen connectie? Vraag dan aan je huisgenoten of ze het wachtwoord van het wifinetwerk hebben gewijzigd. Gebruik je altijd het standaardwachtwoord van het internet? Deze vind je aan de onder- of achterkant van je router.

PlayStation 5 problemen oplossen

4. Een netwerktest van de PS5 doen

Het fijne aan de PS5, is dat het uitgevoerd is met een ingebouwde test die een online verbinding probeert te maken met het PlayStation Network. Door het uitvoeren van deze test krijg je resultaten te zien. Dit is handig als je nog steeds niet weet wat het probleem is. Om de test uit te voeren, volg je de volgende stappen.

  1. Ga naar Instellingen, Netwerken en dan Verbindingsstatus.
  2. Klik nu op Test internetverbinding om de controle uit te voeren.

De controle houdt in dat je PS5 kijkt of je een IP-adres krijgt. Als dat lukt, dan maakt je PS5 verbinding met de router en heb je een IP-adres. Ook kijkt de test naar de internetverbinding, of het lukt om de verbinding te maken. Zodra dit lukt, kun je met je PS5 op het internet. Daarnaast kijkt de test of je aangemeld bent bij het PlayStation Network. Als dat lukt, dan kun je met je PlayStation Network online gamen en andere online diensten gebruiken. De test controleer ook de verbindingssnelheid. Het is de bedoeling dat deze in de buurt is van de snelheid die je internetprovider je geeft. Als de internetsnelheid erg laag is, krijgt je PS5 waarschijnlijk een te zwak wifisignaal door.

Is de PS5 wel online, maar lukt het niet om verbinding te maken met het PlayStation Network? Het is mogelijk dat je dan de poorten op je router moet doorsturen. Hierdoor krijgt je console weer toegang met het PlayStation Network. Bij het mislukken van de andere twee testen is het slim om het netwerkprobleem op te lossen.

Nu de test hebt gedaan, loop je de PlayStation Fix & Connext-wizard door. Klik op het probleem wat je PS5 heeft, namelijk dat het geen verbinding maakt met internet, zodat je een aantal stappen doorloopt. Deze stappen en vragen achterhalen wat het probleem is, zodat je het kunt oplossen.

 

 

5. Zet je PS5 dichter bij de router

Omdat het wifisignaal in je huis niet overal goed doorkomt, is het slim om je PS5 dichter bij de router te zetten. Je kunt eerst controleren hoe sterk je wifisignaal is op je PS5. Ga hiervoor naar Instellingen, Netwerk, Verbindingsstatus en Verbindingsstatus weergeven. Zoek nu naar het onderdeel Signaalsterkte. Is de signaalsterkte onder de 80%? Dan zet je de PS5 dichter bij de router.

Probeer ook andere apparaten zoals magnetrons en babyfoons ergens anders te zetten, verder weg van de PS5 en de router. Deze apparaten kunnen namelijk het wifisignaal storen. Ook dikke muren blokkeren het signaal, dus let hier ook op. Een signaalversterker kan ook helpen, zodat het wifisignaal verder reikt dan het nu doet.

 

 

6. Verander het internetplan of kies een nieuwe router uit

De bandbreedte van je wifinetwerk is beperkt. Het kan zijn dat er te veel zware taken plaatsvinden, waardoor de netwerkprestaties van je PS5 niet optimaal zijn. Zoek uit welke apparaten zware taken aan het doen zijn, zoals het downloaden van grote bestanden of het uploaden van bestanden. Ook het kijken van video’s in hoge resolutie vraagt veel van het netwerk. Door deze activiteiten te verminderen of te stoppen, krijgt je PS5 meer bandbreedte om beter te werken.

Maar als dit niet helpt, ligt het probleem misschien bij je internetabonnement. Kijk bij je provider of je jouw internetabonnement kunt upgraden. Ook met een hoger internetabonnement kun je PS5 problemen hebben met het wifinetwerk. Bijvoorbeeld omdat het netwerkapparatuur niet goed is. Dan moet je zoeken naar een nieuwe router van een goed merk.

 

 

7. Check of het netwerk van de PlayStation of het internetwerk een storing heeft

Na het controleren van de verbinding van je PlayStation, is het nog mogelijk dat je het probleem in een andere hoek moet zoeken. Het PlayStation Network kan bijvoorbeeld een storing hebben. Dit controleer je door naar de PSN Servicestatuspagina te kijken. Hierop vermeldt PlayStation of er een storing is.

Als dit niet het geval is kan het ook nog zijn dat je internetprovider een storing heeft. Check op bijvoorbeeld je smartphone of dit het geval is, door in te loggen op je persoonlijke account van ISP en kijk op de statuspagina of er een storing is. Of neem contact op met je provider, om te vragen of er meer meldingen van storingen zijn.

PS5 console

8. Maak verbinding met een ethernetkabel

Heb je geconstateerd dat het probleem ligt bij de sterkte van het wifisignaal? Omdat je met een draadloze verbinding sneller problemen hebt dan met een ethernetkabel, is het verstandig om een ethernetkabel te gebruiken. Door een kabel te gebruiken weet je zeker dat je sneller internet hebt en dat de verbinding ook nog eens betrouwbaarder is. Je sluit namelijk je PS5 nu direct aan je modem aan.

Het hangt van je thuisnetwerk af of je de PS5 kunt bekabelen met een ethernetkabel. Het kan zijn dat je zelf een lange kabel moet kopen om deze te gebruiken. Of gebruik een powerline-adapter. Dit is een pseudo-ethernetnetwerk die via de elektriciteitskabels van je woning loopt.

Met deze acht stappen kun je ervoor zorgen dat je geen problemen meer hebt met de verbinding van je PS5 met het internet. Als alles niet heeft geholpen is je laatste redmiddel nog het resetten van je PS5. Hiermee zet je alle instellingen terug naar de fabrieksinstellingen. Let er wel op dat je het geheugen van de PS5 nu wist, het is dus slim om eerst een back-up te maken.

Je gekochte games en apps kun je weer opnieuw downloaden in de PlayStation Store. Het kan natuurlijk ook nog een hardware probleem zijn, dan moet je jouw PS5 laten repareren of vervangen. Ga hiervoor naar de Sony’s PlayStation Fix and Replace-pagina. Maar als het wel opgelost is, kun je weer fijn online games spelen. Veel gameplezier toegewenst!

Stuur dit artikel door:

3 reacties

  1. Al deze opties hebben niet gewerkt en elke keer als ik mijn playstation aan doe heeft die 5 minuten nodig om te verbinden… dit is al een aantal maanden zo hebben jullie enig idee of dit aan de playstation zelf kan liggen?

    1. Hoi Damian,

      Ja, het lijkt erop dat er iets mis is met de PS5 en je kunt dan ook het beste contact opnemen met de supportdesk van Sony Computer Entertainment. Wellicht dat de transmitter in de console niet goed functioneert en vervangen moet worden. Heb je wel een stabiele connectie als je de spelcomputer met draad aansluit?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten