{"id":1731,"date":"2021-03-26T11:55:02","date_gmt":"2021-03-26T10:55:02","guid":{"rendered":"https:\/\/techadviseur.nl\/?p=1731"},"modified":"2023-01-27T11:10:55","modified_gmt":"2023-01-27T10:10:55","slug":"beste-headcams-headsets-motor","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/techadviseur.nl\/beste-headcams-headsets-motor\/","title":{"rendered":"Beste dashcams en headsets voor op de motor"},"content":{"rendered":"
Het lekkere weer is in aantocht en dat houdt in dat we weer naar buiten kunnen. Maar door de coronacrisis is er weinig mogelijk. Toch zijn er mogelijkheden om van het zonnetje te genieten en veel mensen kiezen ervoor om de motor van stal te halen. Of om juist motor rijlessen te volgen zodat ze straks met de tweewieler er lekker op uit kunnen. De rijschoolhouders bevestigen ook dat er een toename is in aanvragen voor motor rijlessen. Een motor geeft een zekere vrijheid, maar het besturen van de tweewieler neemt ook uitdagingen met zich mee. Want hoe kan je handsfree je telefoon of navigatiesysteem bedienen, genieten van de radio of je reis op beeld vastleggen? Daar zijn inmiddels prachtige oplossingen voor. In dit artikel bespreken we dan ook de voordelen van dashcams en headsets voor op de motor en welke dashcams en headsets de beste zijn. <\/strong><\/p>\n \u00a0<\/strong><\/p>\n Als je tijdens jouw rit telkens moet stoppen om de smartphone te beantwoorden of om je berichten te lezen, is dat niet echt bevorderlijk voor het rijplezier. Maar ook op de motor kan je handsfree telefoneren en je smartphone bedienen. Veel rijders kiezen voor een simpele Bluetooth-headset die ze koppelen met de telefoon, maar een simpele headset heeft een groot nadeel. Want de smartphone met jouw spraak bedienen is vaak geen optie. Ook kan je de Bluetooth-headset niet bedienen als je een helm draagt. Dus in dit geval moet je nog steeds stoppen en je helm afzetten als je de headset in combinatie met je telefoon wilt gebruiken. Met een headset die speciaal voor de motorrijder is ontwikkeld, is dit probleem verleden tijd!<\/p>\n <\/p>\n Er zijn op dit moment een paar specialisten die zich focussen op het produceren van headsets speciaal voor motorrijders. Fabrikanten Cardo en Sena produceren al jaren headsets voor helmdragers en zij cre\u00ebren producten die de motorrijder in alle gemakken voorzien. Deze headsets zorgen ervoor dat je tijdens het rijden en met behulp van spraakcommando\u2019s telefoontjes kan aannemen, berichten kan laten voorlezen en je navigatiesysteem kan bedienen. Daarnaast zijn er een aantal modellen, die meer functies bieden. Zoals luisteren naar de FM-radio en in contact blijven met je bijrijder als je een passagier meeneemt.<\/p>\n <\/p>\n De headsets voor de motorhelm zijn headsets die bestaan uit verschillende onderdelen. Een cradle die met stevige plak strips aan de buitenkant van de helm worden bevestigd, een bedieningsunit die in deze cradle geklikt kan worden en luidsprekers en microfoons die in de helm gemonteerd kunnen worden. Voor openhelmsystemen worden deze headsets vaak ook geleverd met een microfoonboom die aan de buitenkant van de helm komt te hangen. De koppeling met de smartphone en het navigatiesysteem gaat via Bluetooth, maar door de software in de headset kan je met behulp van een app jouw spraakcommando\u2019s configureren. De standaard spraakcommando\u2019s voor het aannemen van telefoongesprekken en het aflezen van berichten zijn vaak al aanwezig, maar wellicht heb je behoefte aan specifieke commando\u2019s die niet standaard geprogrammeerd zijn. Dan biedt de bijhorende applicatie voor op de smartphone uitkomst. Het gebruik van deze applicatie is bovendien gratis voor consumenten die een motorhelm headset hebben aangeschaft.\u00ad<\/p>\n <\/p>\n Motorhelm headsets bieden ook unieke functies. Die op normale Bluetooth-headsets niet aanwezig zijn. Zo heeft fabrikant Cardo een systeem ontwikkeld dat de headsets die zij produceren met elkaar in verbinding staan. Het komt voor dat motorrijders een passagier meenemen of in groepsverband rijden. Dan is het wel prettig om met elkaar in contact te staan. Met bepaalde headsets van Cardo is dat geen probleem, want het door hen uitgevonden DMC-systeem (Dynamic Mesh Communications) zorgt ervoor dat de headsets met elkaar in verbinding staan. Zo kan je via een open communicatie communiceren met je mederijders of passagier.<\/p>\n Het grote nadeel van het DMC-systeem is dat alleen bepaalde headsets van Cardo hier gebruik van maken en dat iedereen dus ook een Cardo headset moet dragen om hiervan gebruik te kunnen maken. In praktijk komt het helaas voor dat er bepaalde rijders zijn die van een ander systeem of een ander merk gebruikmaken.<\/p>\n <\/p>\n Cardo heeft uiteenlopende headsets geproduceerd en er zijn op dit moment twee series die het populairst zijn. De Freecom-serie en de Packtalk-serie. In deze series zitten significante verschillen. Bij de Freecom-serie is er een beperking aanwezig in hoeveel rijders kunnen deelnemen aan het gesprek. Zo heeft de Freecom 2 een beperking dat er maximaal twee rijders in het gesprek kunnen deelnemen terwijl dat aantal bij de Freecom 4 vier is. De Packtalk-serie heeft daarentegen als mogelijkheid om via het gepatenteerde DMC-systeem maximaal vijftien rijders aan het gesprek te laten deelnemen. Een ander significant verschil is dat de Freecom 4 en Packtalk headsets standaard worden geleverd met luidsprekers van JBL. Voor een warmer en betere geluidskwaliteit. De Freecom 1 en Freecom 2 worden nog altijd met de standaard luidsprekers van Cardo geleverd.<\/p>\n Om het duidelijk te maken hebben we de modellen met de belangrijkste functies voor je op een rijtje gezet.<\/p>\nTelefoon bedienen<\/h2>\n
Specialisten op het gebied van motorhelm headsets<\/h2>\n
Hoe werkt het systeem<\/h3>\n
Unieke functies<\/h3>\n
Uiteenlopende modellen<\/h2>\n