Smart tv maakt geen verbinding met wifi: oplossingen

Wifi smart tv

Zeker kan jij hier iets aan doen! Het kan maar zo zijn dat het een keer voorkomt dat jouw smart tv geen verbinding maakt de wifi. Dit is natuurlijk mega vervelend. Hieronder beschrijven wij dan ook een aantal stappen die je kan doorlopen, welke mogelijk het probleem kunnen verhelpen. Dus maakt je smart tv geen verbinding met de wifi of het internet? Lees dan snel verder! 

 

Smart tv kan geen internetverbinding vaststellen 

Het kan voorkomen dat je smart tv helemaal geen internetverbinding kan vaststellen. In dat geval maakt je smart tv geen contact met de wifi. Dit is uiteraard erg lastig en vervelend, omdat je hierdoor niet of beperkt gebruik kan maken van je smart tv. Hieronder volgt een lijstje met eventuele oplossingen voor je probleem, als je smart tv helemaal geen connectie maakt met de wifi. 

 

1. Smart tv, de internetverbinding of de router: stel de oorzaak vast 

Vaak kan je via de instellingen van je smart tv de netwerkstatus bekijken. Hier staat dan vaak aangegeven of het probleem bij de smart tv, de internetverbinding of de router ligt. 

 

2. Check alle kabels 

Allereerst is het belangrijk om te controleren of alle stekkers en kabels goed zijn aangesloten in de router. Controleer ook of de kabel naar het stopcontact, als deze aanwezig is, nog goed geplaatst zit. Soms komt het nog wel eens voor dat deze stekker wat verschiet, bijvoorbeeld door schoonmaken of andere bezigheden.

Zodra je zeker weet dat alle kabels en stekkers goed aangesloten zijn, kan je ervoor kiezen om de router opnieuw op te starten. Dit doe je door de stekker uit het stopcontact te trekken, of de aan/uit schakelaar om te zetten. Wacht ongeveer 60 seconden voordat je de stekker weer in het stopcontact plaatst of de router weer aanzet. Zet de smart tv vervolgens ook aan en uit en kijk of er nu wel verbinding wordt gemaakt.
 

3. Reset de internetrouter

Soms is het ook nodig om de internetrouter daadwerkelijk te resetten. Vaak vind je dit kleine knopje op de achterzijde van de router. Prik hier met bijvoorbeeld een saté-prikker in, om de router te resetten. Dit kan even duren. Zodra de router volledig is gereset en alle knopjes weer (groen) branden, dan ben je klaar om te kijken of je smart tv nu wel verbinding maakt. 

Router

4. Internetverbinding ‘vergeten’ 

Het kan soms ook werken om de verbinding met het internet even volledig te verbreken op je smart tv. Dit doe je via de instellingen van de tv. Verbreek de wifiverbinding met het huidige netwerk en wacht 60 seconden. Verbind hierna opnieuw met het wifi-netwerk. Soms is het herstellen van de internetverbinding voldoende. 

 

5. Neem contact op met de internetprovider 

Mochten deze drie stappen alsnog niet werken, dan is het altijd slim om even contact op te nemen met je internetprovider. Wellicht is er namelijk een storing of zijn er werkzaamheden die ervoor zorgen dat het internet tijdelijk niet werkt. Als dit niet het geval is, dan kunnen zij vaak door middel van jouw adres zien of er problemen zijn met de router. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat de router niet meer volledig werkt, waardoor er een nieuwe internetrouter moet worden verstuurd. 

 

6. Smart tv is wel verbonden met de wifi, maar heeft geen internet 

Het kan ook zo zijn dat in de netwerk status van je smart tv helemaal geen problemen naar voren komen. Dit kan komen doordat je smart tv wel verbinding maakt met de wifi, maar geen toegang heeft tot het internet. 

 

7. Check op eventuele updates  

Mocht dit je gebeuren, dan raden we je aan om te controleren of je smart tv niet nog toevallig een aantal updates heeft openstaan. Soms kunnen deze updates ervoor zorgen dat de smart tv niet goed functioneert. Zijn er updates beschikbaar, dan is het verstandig om deze eerst te installeren. Als de smart tv dan alsnog geen verbinding maakt, dan raden we je aan om door te gaan naar de volgende stap. 

Smart tv

8. Controleer de stekkers  

Soms helpt het om de stappen die hierboven zijn beschreven ook uit te voeren bij dit probleem. Controleer dus of de stekkers van de router goed zijn aangesloten, en zet de router even volledig uit. Ook het volledig verbreken van de verbinding met het internet op je smart tv is aan te raden. Zodra deze stappen niet werken, dan kunnen we je adviseren om de smart tv zelf even helemaal aan en uit te zetten.

Vaak hebben deze tv’s geen aan/uit knop meer, maar slechts alleen een sluimerstand. In dat geval zal je de tv moeten ontkoppelen van de stroom. Wacht 1 tot 2 minuten, en zet dan de tv weer aan. In vele gevallen verhelpt dit het probleem. 

 

9. Terugzetten naar fabrieksinstellingen 

Als je smart tv-problemen blijft geven dan heb je nog een andere mogelijkheid: de tv terugzetten naar de fabrieksinstellingen. Het terugzetten naar de fabrieksinstellingen lijkt overigens een heel grote stap, maar vaak valt dit in theorie heel erg mee. Het enige wat in dit geval moet gebeuren, is dat je opnieuw zal moeten inloggen.

Ook zijn de gedownloade programma’s of apps vaak verdwenen van je smart tv, waardoor je deze opnieuw moet installeren. Vaak geldt ook hier dat je vervolgens opnieuw moet inloggen. Dit kost vaak meer tijd dan moeite.
 

10. Contact opnemen met de klantenservice  

Ook kan je natuurlijk te allen tijde contact opnemen met de klantenservice waar je de smart tv hebt gekocht. Zij zijn wellicht bekend met gelijke problemen of kunnen de tv voor je nakijken. Als ook zij geen problemen vinden, nemen ze vaak contact op met de leverancier. Zo weet je sneller waar je aan toe bent en hoef je zelf niet tijden te blijven rommelen met je smart tv. 

 

De verschillende stappen die je kan doorlopen bij wifiproblemen met je smart tv 

Zoals je hebt kunnen lezen, hebben we in dit artikel diverse stappen behandeld die je kan doorlopen als je problemen hebt met de wifi of het internet op je smart tv.  Als het zo is dat je smart tv helemaal geen verbinding maakt met de wifi, dan raden we je aan om het volgende te doen: 

  • Controleer of je internetrouter goed is aangesloten. Kijk hierbij of de stekker goed in het stopcontact zit en of alle kabels ook goed geplaatst zijn. 
  • Zet de internetrouter even volledig uit, door deze te verwijderen uit het stopcontact of door de aan/uit schakelaar om te zetten. 
  • Het is ook mogelijk om de internetrouter zelf volledig te resetten. Dit doe je door met een klein pinnetje of saté-prikker op de reset knop te drukken. 
  • Daarnaast is het soms aan te bevelen om de verbinding met de wifi en de smart tv volledig te verbreken. Hierna kan je opnieuw proberen om een verbinding vast te stellen. 
  • Als de bovenstaande stappen niet helpen, dan is het aan te bevelen om contact op te nemen met de internetprovider. Zij kunnen voor je checken of er problemen zijn met jouw router of de algehele internetverbinding in jouw huis (bijvoorbeeld door een storing). 

Het kan natuurlijk ook zijn dat jouw smart tv wel verbinding maakt met de wifi, maar alsnog geen internet heeft. De eerste stap is dan om te controleren of er openstaande updates zijn voor jouw smart tv. Deze updates kunnen er namelijk voor zorgen dat jouw smart tv niet meer goed werkt.

Als dit niet het geval is, of je probleem nog niet opgelost is, dan kan je ook bovenstaande stappen uitvoeren. Zo kan je dus ook met dit probleem de router uitzetten, resetten en de verbinding verbreken tussen de wifi en jouw smart tv.

Tv kijken

Als laatste redmiddel  

Het kan zo zijn dat al deze stappen geen resultaat geven. Dit is natuurlijk super vervelend, maar er zijn dan nog twee dingen die je kan proberen. Allereerst kan je de smart tv terugzetten naar de fabrieksinstellingen. Daarnaast kan het contact opzoeken met de klantenservice, waar de tv gekocht is, ook erg helpend zijn. Wellicht zijn zij bekend met dit soort problemen en kunnen ze je verder helpen. 

Wij zijn er benieuwd of jullie wellicht ook wel eens problemen hebben gehad met het internet op jouw smart tv? Wat was in dat geval de oplossing? Laat het ons weten in de reacties. Zo kunnen we elkaar verder helpen met oplossingen zoeken voor dit soort problemen!  

Stuur dit artikel door:

Eén reactie

  1. Helaas heb ik ook een probleem met internet op mijn smart tv, alle genoemde stappen reeds doorlopen en nog steeds geen wifi verbinding… Het zit zo: Een tijdje geleden ben ik verhuisd en in mijn nieuwe woning had ik eerst geen enkele internetaansluiting, dus die is via de vaste telefoonlijn door KPN aangemaakt. Alles werkt nu op wifi, behalve de smart tv van Sony, daar is geen internetverbinding mee te krijgen. Je wordt er telkens afgegooid, even verbinding, dan weer niet… Constant wisselt dat zich af.

    Alleen via een vast kabeltje heb ik nu toegang, maar vaak duurt het lang en niet alles wordt geladen (bijvoorbeeld op Youtube heb je allemaal rijtjes onder elkaar met aanbevolen video´s en sommige blijven gewoon zwart), soms wordt de verbinding zelfs zomaar verbroken. De tv lijkt het niet aan te kunnen, terwijl ik in mijn vorige woning nooit problemen met internet hierop heb ondervonden.

    Er is een monteur van Guidion hier geweest, gestuurd door Youfone, die de nieuwe modem heeft nagekeken. Hij zei, het ligt aan de tv, vervolgens is er een monteur van Sony hier geweest, die zei, het ligt aan de internetverbinding: Het probleem zit namelijk niet in de televisie, maar in de 5 netwerken in huis(?!?) Deze verschillen van elkaar waardoor dit niet goed gecommuniceerd kan worden naar de televisie. De monteur van Sony heeft de televisie getest met de hotspot van zijn mobiele telefoon en dan werkt de wifi op de televisie wel naar behoren.

    Dit terwijl ik verder nergens in huis een internetaansluiting met het blote oog kan waarnemen! Misschien is er wat weggestuct door de Woningstichting, voordat ik het huis betrok? Nu blijft Youfone echter volhouden, dat het aan de tv ligt en bij Sony, dat het dus aan de internetverbinding ligt (evenals Coolblue, waar ik de tv heb gekocht). Wat kan ik nu doen? Iedereen wijst naar elkaar en ik zit met het probleem! Er is een mesh systeem voorgesteld, maar de modem van Youfone staat vlak naast de tv, zou een andere sterkere router misschien nog kunnen helpen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten