Netflix werkt niet: dit zijn 16 mogelijke oplossingen

Film kijken Netflix

Dat Netflix niet werkt wanneer je net een leuke film of serie wilt kijken, kan komen door meerdere oorzaken. De meest voorkomende oorzaken dat je Netflix niet aan de praat krijgt zijn:

  • Internet werkt niet
  • De server van Netflix is down
  • Netflix heeft nieuwe updates die je nog niet hebt geïnstalleerd
  • Het apparaat waar je Netflix op kijkt, heeft een probleem
  • De Netflix-app heeft een bug
  • De ‘Instant on’ functie van je Samsung televisie zorgt ervoor dat Netflix niet werkt
  • Je kijkt op je Xbox Netflix, maar je Xbox live server is down
  • Je Apple-TV heeft geen netwerkverbinding of moet een nieuwe update hebben
  • Er zijn te veel mensen aan het kijken op jouw account

Welke reden het ook is, het is super vervelend als je klaar zit op de bank met een bak popcorn en je krijgt Netflix niet aan de praat. Daarom lees je hier oplossingen om het streamingsprogramma weer werkend te krijgen, zodat je snel weer kunt genieten van je middagje of avondje Netflix kijken.

 

Start het apparaat waarop je kijkt opnieuw op

Het eerste wat je kunt doen om Netflix weer aan de praat te krijgen, is door het apparaat waarop je kijkt opnieuw op te starten. Het is een simpele oplossing en werkt meestal gelijk. Nadat je het apparaat hebt uitgeschakeld, wacht je een aantal minuten voordat je het apparaat weer opstart. Nadat je het apparaat hebt opgestart, kun je Netflix weer opstarten. Meestal helpt deze simpele handeling al om weer te kunnen genieten van je favoriete serie.

 

Bekijk of Netflix een storing heeft

Netflix kan niet werken, omdat de dienst een storing heeft. Dan is de server down. Je kunt dit controleren door naar de website van Netflix te gaan. Of door op hun social media kanalen te kijken. Wanneer ze last hebben van een storing, zullen ze dit via deze kanalen aan je laten weten. Het enige wat je nu kunt doen, is geduldig afwachten tot ze aangeven dat de storing voorbij is.

Tablet film laden

Controleer of je wel verbinding met internet hebt

Netflix werkt via je internetverbinding, behalve als je vooraf series en films hebt gedownload. Dus als de streamingsdienst niet werkt, kan dit te maken hebben met je internetverbinding. Check of je wel verbinding maakt met Wifi of je mobiele databundel. Je apparaat kan per ongeluk in Vliegtuigmodus staan, dan werkt het internet ook niet. Controleer dit bij je instellingen. Een manier om te kijken of je wel internetverbinding hebt, is door een andere website of app te gebruiken.

 

Start je router opnieuw op

Nog een reden dat Netflix niet werkt, terwijl je wel verbinding met internet hebt, is omdat er een fout zit in het hardwarenetwerk. Dit los je eenvoudig op door de router opnieuw op te starten. Dit doe je zo:

  1. Trek de stekker uit het stopcontact van de router en je modem
  2. Wacht nu 30 seconden
  3. Steek eerst de stekker van je modem in het stopcontact en wacht een minuut
  4. Nu steek je de stekker van de router terug in het stopcontact. In twee minuten start je router weer op
  5. Controleer nu of Netflix het weer doet

 

Log uit en weer opnieuw in op Netflix

Een super makkelijke handeling, is om uit en weer in te loggen op Netflix. Klik dus op ‘ Log uit’ bij Netflix en daarna op ‘ Aanmelden’. Je kunt dit hartstikke snel doen en kijken of deze oplossing het probleem oplost. Start een film of serie en check of deze nu wel afspeelt.

 

Werk de Netflix-app bij

Wanneer er updates van de app zijn geweest die je niet hebt geïnstalleerd, kan het zijn dat je geen film of serie meer kunt kijken. Hieronder lees je hoe je de app update op een Android apparaat of iPhone.

Netflix updaten voor Android:

  1. Open de app ‘ Google Play Store’.
  2. Klik op ‘Menu’ en vervolgens op ‘Mijn Apps’
  3. Zie je nu bij Netflix update staan? Klik dan op updaten. Dit proces gaat dan vanzelf

Netflix updaten op een iPhone met iOS 13 of hoger:

  1. Ga naar de App Store op je telefoon
  2. Klik op ‘Profiel’
  3. Zoek de app Netflix en klik op ‘Update’
  4. Vul je nu je wachtwoord in als deze vraag in het scherm komt te staan
  5. Start Netflix op na de update en bekijk een film

Netflix tablet

Installeer Netflix opnieuw op je apparaat

Wanneer Netflix niet werkt, wil het wel eens helpen om de app volledig van je apparaat te verwijderen en opnieuw te installeren. Het enige wat je dus moet doen, is de app verwijderen, in de App Store of Google Play Store naar Netflix zoeken en opnieuw installeren. Meld je daarna aan met je inloggegevens bij de streamingdienst en kijk of je nu wel series en films kunt afspelen.

 

Meld je af op Netflix op andere apparaten

Soms werkt de streamingsdienst niet, omdat je op meerdere apparaten ingelogd bent. Zelfs als je een account hebt waarbij dit mogelijk is, speelt er soms toch een probleem op waardoor het niet werkt. Meld je daarom af op alle apparaten waarop je Netflix geïnstalleerd hebt en meld je nu weer aan op het apparaat waarop je wilt kijken.

 

Werk het besturingsprogramma bij van het apparaat waarop je wilt kijken

Een oorzaak waardoor Netflix geen films wilt afspelen, is omdat het besturingssysteem van het apparaat waarop je kijkt niet goed werkt. Bijvoorbeeld omdat je bepaalde updates voor het apparaat niet hebt laten uitvoeren. Kijk daarom of je iPhone, Android smartphone, iPad of smart-televisie nog een update nodig heeft. Download de laatste versie van het besturingssysteem en kijk nu of je wel een filmavondje kunt houden.

 

De oplossingen om Netflix werkend te krijgen op je Samsung televisie

Er zijn drie mogelijkheden om weer films en shows te kunnen kijken op je Samsung televisie. De eerste is door je televisie uit te schakelen, de stekker er voor 30 seconde uit te laten en de televisie weer opnieuw aan te zetten. Door je televisie te resetten kan het zijn dat Netflix nu wel weer wilt werken Als dit nog niet geholpen heeft, kun je de volgende stappen volgen om ‘ Samsung Instant On’ uit te zetten:

  1. Ga naar ‘ Instellingen’ en klik op ‘ Algemeen’
  2. Klik nu op ‘ Uitschakelen’. Nu heb je de optie ‘Samsung Instant on’ uitgezet

Wanneer ook dit niet werkt, is de laatste optie het resetten van je televisie. Hiervoor neem je contact op met de helpcenter van Samsung tv.

Film kijken bank

Oplossingen om Netflix weer te laten werken op Xbox One

Als je via je Xbox One Netflix kijkt, maar het plotseling niet meer werkt, volg je de volgende stappen uit.

  1. Controleer of Xbox One een storing heeft. Kijk op de website van Xbox en kijk bij ‘Xbox Live Status’. Zie je een groen vinkje naar ‘Xbox One Apps’ staan? Dan werkt Xbox Live. Staat dit vinkje er niet? Dan is er mogelijk een storing waardoor ook Netflix niet werkt. Het enige wat je dan kunt doen, is wachten tot de storing voorbij is.
  2. Het afsluiten van Netflix op je Xbox One wil ook wel eens helpen om het probleem op te lossen. Klik hiervoor op de ‘X’ op je controller om de gids te openen. Klik nu op ‘ Netflix’ en klik nu op je controller op de ‘ Menu’ knop. Klik nu op ‘ Afsluiten’, zodat je de streamingdienst afsluit. Open nu Netflix opnieuw en probeer een film te kijken.

 

Netflix op je PS3 weer aan de praat krijgen

Wanneer je op de PS3 Netflix probeert te kijken, maar geen series te zien krijgt, moet je de app verwijderen en opnieuw installeren. Dit doe je door:

  1. Naar het ‘XMB Home’ menu te gaan
  2. Nu naar ‘ TV Services’ te gaan
  3. Klik op de app ‘Netflix’ en druk de ‘Driehoek’ knop in, druk nu op de ‘X’
  4. Selecteer vervolgens ‘Game’ en zoek naar ‘ Game Data Utility’. Klik op de ‘X’ knop
  5. Kies nu ‘ Netflix’ en druk op de ‘Driehoek’ knop, klik met de ‘X’ op ‘Delete’
  6. Nu installeer je de app opnieuw door naar ‘TV service’ te gaan. Druk op de knop ‘X’ op de pictogram van Netflix om de app opnieuw te installeren
  7. Open Netflix nu en kijk of het nu wel weer werkt

 

Het probleem oplossen op je Apple TV

Heb je een Apple TV en werkt Netflix opeens niet meer? Dan is het slim om de volgende stappen uit te voeren:

  1. Check of je Apple TV wel verbonden is met internet. Druk hiervoor op ‘Home’, selecteer ‘Instellingen’, klik op ‘Netwerk’ en kijk of er ‘Verbonden’ staat onder het kopje ‘Verbindingen’
  2. Koppel de TV en het apparaat waarop de TV is aangesloten nu minstens twee minuten los
  3. Sluit de apparaten weer aan en zet ze aan
  4. Probeer nu een serie of film op Netflix aan te zetten

Als de bovenstaande stappen niet hebben geholpen, doe je het volgende:

  1. Druk in het midden van je touchpad. Het pictogram van Netflix schudt nu. Klik op ‘Afspelen’ of ‘Pauze’ en klik nu op ‘Verwijderen’. Kijk of Netflix het nu wel doet, volg anders de volgende stappen uit.
  2. Ga naar ‘Home’, klik op ‘Instellingen’, ‘Systeem’ en daarna op ‘ Software Updates’
  3. Klik op ‘Update software’ en klik nu op ‘Downloaden en Installeren’

 

Netflix werkt niet op je Smart TV: wat nu?

Bij je Smart TV kan het zijn dat je een probleem hebt met het netwerk, waardoor Netflix niets wilt afspelen. Dit controleer je door te kijken of je tv is verbonden met internet. Is dit het geval, dan laad je Netflix opnieuw, door op het foutscherm te klikken op ‘meer details’, ‘Netflix opnieuw laden’ en de app opnieuw te streamen.

Werkt dit niet? Ga dan naar het foutscherm, klik op ‘Instellingen’, ‘Reset’ en klik nu op ‘ Afmelden/ Deactiveren’. Nu moet je je opnieuw aanmelden en de app streamen. Als het goed is, werkt Netflix nu gewoon weer.

 

Je hebt een zwart scherm op je computer

Gebruik je een computer om Netflix te kijken? Dan kan het zijn dat je een zwart scherm ziet bij het afspelen van een film via de streamingdienst. Op Windows of macOS kan dat te maken met de volgende drie oorzaken:

  1. Je moet je cookies wissen. Deze optie vind je bij de instellingen van je browser die je gebruikt.
  2. Je hebt op je computer Silverlight geïnstalleerd. Dit kan het probleem veroorzaken, omdat Windows Silverlight heeft afgeschreven. Verwijder dus Silverlight van je computer.
  3. Een antivirus programma kan verhinderen dat je films kunt afspelen via Netflix. Schakel dan het antivirus programma tijdelijk uit, tijdens het gebruik van Netflix.

Zie je nog steeds een zwart scherm? Kijk of je wel iets afgespeeld krijgt via een andere browser of schakel de plug-ins uit die je gebruikt.

 

Er zijn te veel gebruikers die Netflix tegelijkertijd gebruiken

Als je een abonnement op Netflix hebt, dan heb je een beperkt aantal personen die daarvan gebruik kunnen maken. Als er meer mensen dan jouw abonnement  toestaat op hetzelfde moment Netflix gebruiken, krijg je een melding dat je account al gebruikt is op een ander apparaat. Je kunt ervoor zorgen dat alle afspeelsessies beëindigen, door naar ‘Account’ te gaan. Klik op ‘ Instellingen’ en op ‘Afmelden van alle apparaten’.

Je account kan ook gehackt zijn. Heb je het idee dat dit het geval is? Neem dan contact op met de helpdesk van Netflix. Ze helpen je om dit te achterhalen en je gegevens te wijzigen, zodat de illegale kijker geen toegang meer heeft tot jouw account.

 

Conclusie waarom Netflix niet werkt

Er zijn dus meerdere redenen mogelijk waarom je niet verder kunt met het bingen van je favoriete serie op Netflix. Het probleem los je op door:

  • Te kijken of er een storing is bij Netflix
  • De Netflix app te verwijderen en opnieuw te installeren
  • Een update van de app of je apparaat uit te voeren
  • Te kijken of je wel verbinding met internet hebt
  • Te controleren of er niet te veel apparaten aangemeld zijn op jouw Netflix account

Hebben alle genoemde punten niet geholpen? Laat een reactie onderaan de pagina achter, zodat we kunnen kijken of we je kunnen helpen.

Hoeveel sterren geef jij dit artikel?
[Score: 13 Gemiddelde: 4.9]
Delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerde berichten