Chromecast geen beeld, geluid of verbinding [10 oplossingen]


Chromecast 2

Werkt je Chromecast niet, of lukt het niet om verbinding met de Chromecast te maken vanaf je telefoon, tablet of laptop? Heb je geen beeld of geen geluid, of lukt het de Chromecast niet om verbinding met internet te maken?

Deze problemen zijn heel herkenbaar, en vaak makkelijk op te lossen.

Je weet vooraf alleen niet welke oplossing de juiste is, doorloop daarom de onderstaande stappen om een oplossing te vinden.

Heb je problemen met het installeren van de Chromecast, lees dan deze handleiding om je te helpen bij de installatie.

1. Reset de Chromecast

Soms kan het helpen om de Chromecast terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.

Maak als eerste verbinding zodat je beeld of geluid hebt.

Druk de knop op de Chromecast minimaal 25 seconden in.

Als het goed is zie je het beeld op de tv wegvallen, dit komt omdat de chromecast aan het resetten is.

Heb je helemaal geen verbinding met de tv dan kun je de knop voor de zekerheid 40 seconden indrukken.

Het duurt nu een paar seconden voordat de Chromecast zichzelf gereset heeft, controleer nu of het probleem is verholpen.

Is het probleem nog niet verholpen, probeer dan de volgende stap:

2. Zorg dat je de app geïnstalleerd hebt op je telefoon

Het spreekt misschien voor zich, maar veel mensen ondervinden hier toch problemen mee.

Om de Chromecast te kunnen gebruiken heb je de Google Home app nodig om verbinding met de Chromecast te maken.

Heb je een Android telefoon of tablet, dan kun je de app hier vinden in de Play Store:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.apps.chromecast.app&hl=en

Google home play store

Heb je een iPhone of iPad dan kun je de app hier downloaden in de itunes store:

https://itunes.apple.com/us/app/google-home/id680819774?mt=8

Google Home in appstore

Om vanaf je computer of laptop te kunnen casten heb je Google Chrome nodig, dit is een browser met ingebouwde functionaliteiten om met de Chromecast te verbinden.

Je kunt Google Chrome hier downloaden:

Google Chrome downloaden

https://www.google.nl/intl/nl/chrome/index.html

Wil je Chrome downloaden voor  een ander besturingssysteem zoals MAC of Linux, dan volg je de bovenstaande link en klik je op ‘Chrome downloaden voor een ander platform’.

Je kunt nu vanaf je computer casten door rechts bovenin Google Chrome op de instellingen knop te drukken en vervolgens op ‘Casten’. Je krijgt de keuze om de hele computer te casten, zodat je hele scherm zichtbaar is op de televisie, of om alleen je browser te casten.

3. Gebruik de meegeleverde kabel

Dit is alleen van toepassing als je een Chromecast hebt zonder ingebouwde kabel.

Bij de eerste versie van de Chromecast krijg je een HDMI kabel verlengstuk meegeleverd, maar je kunt ook de Chromecast rechtstreeks in de tv stoppen.

HDMI kabel

Het probleem hierbij is dat de televisie een deel van het wifi signaal blokkeerd als je geen verlengstuk gebruikt.

Door de Chromecast via de HDMI kabel aan te sluiten voorkom je dus een hoop problemen.

De nieuwere versies hebben allemaal een ingebouwde verlengkabel, waardoor dit de enige manier is om de Chromecast aan te sluiten.

4. Stel de wifi in op 2.4 GHz

De eerste Chromecast versie kan alleen streamen op op 2.4 GHz verbinding, staat jouw modem ingesteld op 5 GHz dan kan de Chromecast dus geen verbinding maken.

Nieuwere versies kunnen wel via 5 GHz verbinden.

Om je router of modem van 5 GHz naar 2.4 GHz in te stellen zul je naar de instellingen van je modem/router moeten gaan. Hier heb je de keuze om een wifi naam, wachtwoord en frequentie te kiezen.

5. Controleer of je router standaard werkt met de chromecast

De meeste routers werken prima met de Chromecast, er zijn er echter een paar welke standaard niet werken. Gelukkig zijn er voor deze routers oplossingen om ze toch werkend te krijgen.

Via de onderstaande link krijg je een lijst te zien met routers welke niet met de Chromecast werken, en bij elke router een oplossing voor het probleem:

https://support.google.com/chromecast/table/6207416?visit_id=0-636548156238391256-2021752094&hl=en&rd=1

6. Reset je router of modem

Soms kan het aan de router of het modem liggen als de chromecast geen verbinding met wifi kan maken.

Het resetten van je router/modem is makkelijk:

  1. Trek de stekker uit het modem of de router.
  2. Wacht 20-30 seconden.
  3. Stop de stekker er weer in en start het modem op.
  4. Wacht een paar minuten zodat het modem kan opstarten.
  5. Probeer opnieuw om via wifi met de Chromecast te verbinden.

7. Zorg dat de anti-virus de verbinding niet blokkeerd

Probeer je met de Chromecast te verbinden via een computer of laptop, dan kan het zijn dat de firewall of de anti-virus de verbinding met de chromecast blokkeerd. Zorg dat deze de verbinding niet blokkeren, per anti-virus en firewall kunnen de instellingen om dit te doen anders zijn.

8. Zet je VPN uit

Weet je niet wat een VPN is, dan heb je deze waarschijnlijk ook niet ingesteld, en kun je deze stap dus overslaan.

Heb je wel een VPN ingesteld, probeer deze dan eens uit te zetten wanneer je verbinding maakt met de Chromecast.

9. Pas je Router instellingen aan (alleen voor gevorderde gebruikers)

Pas nooit je router instellingen aan als je niet weet wat je doet, het is dan beter om deze stap over te slaan.

Weet je wel wat je doet, activeer dan de volgende onderdelen in de routerinstellingen:

  • Multicast
  • UpnP
  • IGMP

Als je speciale DNS software gebruikt kun je de publieke DNS adressen van Google toevoegen, dit zijn:  8.8.8.8 en 8.8.4.4

10. Neem contact op met de Helpdesk (Engelstalig)

Lukt het nog niet om de Chromecast juist in te stellen, dan kun je contact opnemen met de helpdesk. Het nadeel van deze helpdesk is dat deze alleen in het Engels beschikbaar is, spreek je Engels dan kan dit dus een mogelijkheid zijn.

Hier vind je meer informatie over de helpdesk, inclusief de contactgegevens:

https://support.google.com/chromecast/answer/6025971

Los je met hulp van de helpdesk het probleem op, dan hoor ik graag wat de oplossing was. Plaats de oplossing in een reactie onder dit artikel, dan zal ik deze oplossing ook aan het artikel toevoegen. Zo help je mensen met hetzelfde probleem.

11. Video’s met oplossingen (Engelstalig)

Deze video laat zien hoe je zowel de Chromecast 1 als de Chromecast 2 kunt resetten:

Google ChromeCast 1st & 2nd: How to Reset Back to Original Settngs

Welke Chromecast is het beste?

Er zijn 2 soorten Chromecasts: de normale Chromecast en de Ultra versie.

De Chromecast ultra heeft de volgende voordelen in vergelijking met de normale Chromecast:

  • Deze kan Ultra HD beelden streamen (ook wel 4k genoemd) en ook HDR.
  • De mogelijkheid om een internetkabel in de Chromecast te stoppen, zo hoef je de Chromecast dus niet meer via Wifi te verbinden. Een internetkabel is vrijwel altijd sneller en stabieler dan het Wifi signaal.

De normale Chromecast kost 39 euro, en de Chromecast Ultra 79 euro.

Wil je een internetkabel op de Chromecast aansluiten, of wil je Ultra HD streamen? Dan is de Chromecast Ultra de beste keuze.

Wil je de goedkoopste Chromecast? Ga dan voor de normale Chromecast.

Het aansluiten van de Chromecast is heel makkelijk, maar wil het toch niet lukken, laat dan gerust een reactie hieronder achter.

Hoeveel sterren geef jij dit artikel?
[Total: 22 Average: 4.5]
Delen
  •  
  •  
  •  
  • 21
  •  
  •  
  •  
  •  
    21
    Shares
  •  
    21
    Shares
  •  
  •  
  •  
  • 21
  •  
  •  
  •  

Gerelateerde Artikelen:

28 reacties op dit artikel.

  • john schreef:

    met het kijken naar netflix heb ik soms dolby digital plus maar meestal niet
    dan heb ik geen geluid de chromecast zit rechtreeks in de versterker deze kan dolby digital weergeven
    ik moet bijna altijd in het menu van netflix het geluid op stereo zetten
    heeft u een oplossing

    Ps ik spreek nu over de cromecast 3

    ik heb ook de chromecast 1 daar heb ik wel altijd dolby digital +

    • Techadviseur schreef:

      Het lijkt erop dat de Chromecast automatisch (aan de hand van het aantal uitgangen van de versterker) de geluidsinstellingen bepaald. Netflix kun je op 2 plekken instellen op stereo:
      1. tijdens het kijken van een serie/films bij ‘audio en ondertiteling’.
      2. Bij de globale instellingen, in het hoofdmenu van Netflix: instellingen -> audio modus -> stereo.
      Het verschil is dat methode 2 blijft werken, ook wanneer je Netflix weer uitzet. Methode 1 werkt alleen tijdens het kijken van de huidige film.
      Laat maar weten of het lukt!

  • Rixt schreef:

    Sinds gisteren verbind mijn tablet niet meer met de Chrome cast, het kastje gereset, WiFi modem uit gedaan, kastje van de stroom gehaald, geen idee wat ik nu nog kan doen. Van het één op het andere moment deed die niets meer. Ook heb ik het probleem dat ik met enige regelmaat geen geluid heb, ook een bekend probleem. Iemand hier tips?

  • mc schreef:

    sinds een maand heb ik om de 30 a 40 minuten ongeveer 5 seconde geen beeld en laad dan weer … is op 2 locaties zo en 2 verschillende chromecasts … enig idee ??

    • Techadviseur schreef:

      Heb je de Chromecast al gereset? Als beide Chromecasts dit doen, heeft het mogelijk met de router te maken. Probeer deze eens te resetten. Probeer ook eens met verschillende apps televisie te kijken, om te zien of het aan de app ligt.

  • Peter schreef:

    Mijn chromecast werkte niet door mijn VPN. Nadat ik deze had uitgezet werkte het casten weer, dus ik denk dat Google het kijken op de chromecast via een VPN blokkeerd?

    • Techadviseur schreef:

      Hi Peter, In principe zou de Chromecast wel met een VPN moeten werken. Probeer anders eens een VPN verbinding te kiezen welke niet via het buitenland loopt, mogelijk dat het dan wel werkt.

  • Hans van Lochem schreef:

    Heb thuis de Google Chromecast en die werkt prima! Bij een vriend krijg ik het maar niet voor elkaar….. De chromecast icoon verschijnt niet op Samsung tablet. Meerder malen opnieuw geïnstalleerd en ook een tweede geprobeerd, echter zonder resultaat, de icoon blijft weg…….Wat nu??

    • Techadviseur schreef:

      Hoi Hans, Heb je Google Home ook op de tablet geïnstalleerd? Dit is nodig voor de tablet om te kunnen casten naar de chromecast.

  • wendy schreef:

    op zich werkt bij mij alles maar zodra ik een film afspeel krijg ik alleen tekst (ondertiteling) en geluid maar geen beeld terwijl de film wel te zien is op mijn telefoon! iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

    • Stefan schreef:

      Had je dit al opgelost? Ik heb namelijk hetzelfde. Wel tekst en geluid maar geen beeld. Had een Samsung tablet, die deed het gewoon maar nu een Huawei, die doet hetzelfde wat jij omschrijft met hetzelfde systeem die bij mijn vorige tablet wel werkte. Telefoon werkt wel, ook via streamen totale plaatje. Ben benieuwd hoe je dit opgelost hebt?

      • Techadviseur schreef:

        Heb je de tablet zelf en de apps op de tablet geupdate naar de laatste versie? Dit maakt nog wel eens verschil.

  • Barbara schreef:

    Het lukt niet (goed) om video’s (.mkv bestanden) via VLC te converteren naar Chromecast. Ik krijg wel geluid op de televisie, maar het beeld blijft op zwart (op uitzondering van de titel in witte letters). Wat gaat hier mis?

  • Patricia schreef:

    Mijn chrome cast pakt direct het signaal op mijn tv beneden en heb direct beeld. Echter heb ik 2 tv’s boven waar ik van de eerste serieus dacht dat de HDMI stuk was. De 2e vandaag aangeschaft maar alsnog werkt het niet! Ik krijg wel heel even boven of onderin beeld klein “Chrome cast 2” te zien maar dit verdwijnt na 2 tellen en krijg ik weer het welbekende “geen signaal”. Al vanalles geprobeerd, resetten, stekkers in en uit, factory reset al gedaan. Niets werkt.

    • Techadviseur schreef:

      Hoe is het Wi-Fi bereik bij de 2 tv’s boven? Als je router beneden staat en het Wi-Fi bereik boven slecht is, kan dit de oorzaak zijn.

  • Kim Maresceau schreef:

    Vandaag de Chrome cast geïnstalleerd. Ik kan netlfix en youtube casten, dus je zou zeggen dat het dan in orde is. Wanneer ik echter wil casten via de vrt nu app en de vtmgo app, krijg ik de melding dat alles klaar is om te casten maar ik kan geen programma of film aanduiden. Wanneer ik dit meteen in de video zelf doe: ‘deze film wordt afgespeeld op een ander scherm: huiskamer’ maar dat krijg ik dan niet op mijn tv te zien.
    Bovendien zitten wij met een sonorspeakersysteem, die ik mee heb kunnen koppelen in ons huis maar hier komt geen geluid uit.

    Ik zit nu even mijn handen in het haar, wat moet ik nog doen?
    Alvast bedankt!

    • Techadviseur schreef:

      Dit probleem lijkt niet aan de Chromecast te liggen, omdat deze wel met specifieke apps werkt. Waarschijnlijk ligt dit aan de apps zelf. Wat je wel kunt doen is zorgen dat de apps en je telefoon geupdate zijn naar de laatste versie, mogelijk dat dit het oplost. Tot slot kun je aan de makers van de app vragen waarom hun app het niet doet.

  • Anouk schreef:

    Als ik mijn Chromecast wil installeren gaat het goed totdat ik hem wil verbinden met mijn wifi netwerk. Ik krijg dan de melding: Chromecast is ingesteld maar kan niet worden gevonden. Hij komt hierdoor ook niet in de Google home app te staan dus ik kan niets veranderen. Ik heb hem al ongeveer 20 keer gereset en ook al de router opnieuw opgestart en het wifi netwerk vergeten en ik zit op 2.4 GHz maar niets lijkt te werken. Voor de rest werkt de wifi met al mijn apparaten prima, behalve sonos, daarmee lukt het ook niet. Hopelijk kunnen jullie mij afhelpen van dit probleem.

    • Techadviseur schreef:

      Google heeft een stappenplan voor als je Chromecast geen verbinding kan maken met Wi-Fi, deze vind je hier: https://support.google.com/chromecast/answer/7566322?hl=en
      Hopelijk helpt dit!

      • Desirée schreef:

        Zelfde probleem, maar die stappen zoals hierboven werken niet. Tijdens het instellen verbindt die namelijk met zelfde WiFi, maar vervolgens bij de laatste stap komt het streamingsteken al niet te voorschrijn om te testen en kan je dus niet streamen. Daarna is het apparaat wel te vinden in de Google Home app, maar kan je niks inzien omdat hij met een andere WiFi is verbonden maar je kan niks zien. Dit is daarnaast ook gebeurd nadat er in huis nieuwe WiFi is geplaatst, en andere bewoners hebben allemaal hetzelfde probleem. Hopelijk kan iemand hier mee helpen!

  • Adrie schreef:

    Beste Lezer;

    Raar probleem. met mijn telefoon een Nokia 6.1 plus zie ik wel de audio chromecast van de buren maar onze eigen Chromecast komt niet te voorschijn. Mijn zoon krijgt het wel voor elkaar op zijn Huawei. Als hij met mij deelt kom ik er nog altijd niet bij. Lijkt ergens een probleem te zijn in mijn telefoon maar zie niet wat het is. Overigens kan ik wel met mijn telefoon streamen naar andere tv in ons huis met wifi.
    Hopelijk kunt u mij helpen.

    • Techadviseur schreef:

      Een heel raar probleem! De Chromecast van de buren hoor je namelijk helemaal niet te zien! Dus de buren zitten via jouw wifi te casten, of jij zit op de wifi van de buren waar de chromecast op is aangesloten. Misschien dat je wel naar andere tv’s kunt streamen omdat je dan op een andere plek in het huis staat, waar je telefoon te ver weg is van de wifi van de buren en dus verbinding maakt met je eigen netwerk. Dit lijkt mij meer voor de hand te liggen dan de buren die op jouw netwerk zitten, want dan zou jouw chromecast het nog wel moeten doen.

  • jan hesseling schreef:

    ik heb de chromecast ge:ïnstalleertd. Alles werkt maar bij ziggo go krijg ik geen beeld wel geluid. mededeling dat het niet toegestaan is veo beeld op ander apparaat af te spelen. wie kan mij helpen dit probleem op te lossen?

    • Techadviseur schreef:

      Helaas kun je een app niet casten als deze geen toestemming geeft. Misschien dat screen mirroring wel werkt. Met screenmirroring toon je het hele scherm van je telefoon via de Chromecast op de tv, en mogelijk ziet de app dit niet als casten.

  • Cindy c. schreef:

    Hi, ik heb de oude chromecast alles werkt opzicht prima maar heb nu al bijna een jaar het probleem dat het beeld steeds wegvalt. Tijdens een film moet ik deze een paar keer opnieuw afspelen… en de chromecast is dan ook telkens weer aan het opstarten. ben ik toe aan een nieuwe of is het nog te verhelpen?

  • Monique de Hoog schreef:

    Ik stream een netwerk op mijn samsung en mirroring werkt perfect.
    Soms valt echter het geluid weg en moet ik alles (telefoon en verbinding) opnieuw opstarten.

    Enig idee?

    • Techadviseur schreef:

      Heb je alle stappen doorlopen, zoals het resetten van de chromecast? Begin anders eens met uit te sluiten dat het aan de telefoon ligt, door een tijdje met een andere telefoon te casten.

Laat een reactie achter op Techadviseur Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *