Beste dashcams en headsets voor op de motor

Telefonische motor headset

Het lekkere weer is in aantocht en dat houdt in dat we weer naar buiten kunnen. Maar door de coronacrisis is er weinig mogelijk. Toch zijn er mogelijkheden om van het zonnetje te genieten en veel mensen kiezen ervoor om de motor van stal te halen. Of om juist motor rijlessen te volgen zodat ze straks met de tweewieler er lekker op uit kunnen. De rijschoolhouders bevestigen ook dat er een toename is in aanvragen voor motor rijlessen. Een motor geeft een zekere vrijheid, maar het besturen van de tweewieler neemt ook uitdagingen met zich mee. Want hoe kan je handsfree je telefoon of navigatiesysteem bedienen, genieten van de radio of je reis op beeld vastleggen? Daar zijn inmiddels prachtige oplossingen voor. In dit artikel bespreken we dan ook de voordelen van dashcams en headsets voor op de motor en welke dashcams en headsets de beste zijn.

 

Telefoon bedienen

Als je tijdens jouw rit telkens moet stoppen om de smartphone te beantwoorden of om je berichten te lezen, is dat niet echt bevorderlijk voor het rijplezier. Maar ook op de motor kan je handsfree telefoneren en je smartphone bedienen. Veel rijders kiezen voor een simpele Bluetooth-headset die ze koppelen met de telefoon, maar een simpele headset heeft een groot nadeel. Want de smartphone met jouw spraak bedienen is vaak geen optie. Ook kan je de Bluetooth-headset niet bedienen als je een helm draagt. Dus in dit geval moet je nog steeds stoppen en je helm afzetten als je de headset in combinatie met je telefoon wilt gebruiken. Met een headset die speciaal voor de motorrijder is ontwikkeld, is dit probleem verleden tijd!

 

Specialisten op het gebied van motorhelm headsets

Er zijn op dit moment een paar specialisten die zich focussen op het produceren van headsets speciaal voor motorrijders. Fabrikanten Cardo en Sena produceren al jaren headsets voor helmdragers en zij creëren producten die de motorrijder in alle gemakken voorzien. Deze headsets zorgen ervoor dat je tijdens het rijden en met behulp van spraakcommando’s telefoontjes kan aannemen, berichten kan laten voorlezen en je navigatiesysteem kan bedienen. Daarnaast zijn er een aantal modellen, die meer functies bieden. Zoals luisteren naar de FM-radio en in contact blijven met je bijrijder als je een passagier meeneemt.

 

Hoe werkt het systeem

De headsets voor de motorhelm zijn headsets die bestaan uit verschillende onderdelen. Een cradle die met stevige plak strips aan de buitenkant van de helm worden bevestigd, een bedieningsunit die in deze cradle geklikt kan worden en luidsprekers en microfoons die in de helm gemonteerd kunnen worden. Voor openhelmsystemen worden deze headsets vaak ook geleverd met een microfoonboom die aan de buitenkant van de helm komt te hangen. De koppeling met de smartphone en het navigatiesysteem gaat via Bluetooth, maar door de software in de headset kan je met behulp van een app jouw spraakcommando’s configureren. De standaard spraakcommando’s voor het aannemen van telefoongesprekken en het aflezen van berichten zijn vaak al aanwezig, maar wellicht heb je behoefte aan specifieke commando’s die niet standaard geprogrammeerd zijn. Dan biedt de bijhorende applicatie voor op de smartphone uitkomst. Het gebruik van deze applicatie is bovendien gratis voor consumenten die een motorhelm headset hebben aangeschaft.­

 

Unieke functies

Motorhelm headsets bieden ook unieke functies. Die op normale Bluetooth-headsets niet aanwezig zijn. Zo heeft fabrikant Cardo een systeem ontwikkeld dat de headsets die zij produceren met elkaar in verbinding staan. Het komt voor dat motorrijders een passagier meenemen of in groepsverband rijden. Dan is het wel prettig om met elkaar in contact te staan. Met bepaalde headsets van Cardo is dat geen probleem, want het door hen uitgevonden DMC-systeem (Dynamic Mesh Communications) zorgt ervoor dat de headsets met elkaar in verbinding staan. Zo kan je via een open communicatie communiceren met je mederijders of passagier.

Het grote nadeel van het DMC-systeem is dat alleen bepaalde headsets van Cardo hier gebruik van maken en dat iedereen dus ook een Cardo headset moet dragen om hiervan gebruik te kunnen maken. In praktijk komt het helaas voor dat er bepaalde rijders zijn die van een ander systeem of een ander merk gebruikmaken.

 

Uiteenlopende modellen

Cardo heeft uiteenlopende headsets geproduceerd en er zijn op dit moment twee series die het populairst zijn. De Freecom-serie en de Packtalk-serie. In deze series zitten significante verschillen. Bij de Freecom-serie is er een beperking aanwezig in hoeveel rijders kunnen deelnemen aan het gesprek. Zo heeft de Freecom 2 een beperking dat er maximaal twee rijders in het gesprek kunnen deelnemen terwijl dat aantal bij de Freecom 4 vier is. De Packtalk-serie heeft daarentegen als mogelijkheid om via het gepatenteerde DMC-systeem maximaal vijftien rijders aan het gesprek te laten deelnemen. Een ander significant verschil is dat de Freecom 4 en Packtalk headsets standaard worden geleverd met luidsprekers van JBL. Voor een warmer en betere geluidskwaliteit. De Freecom 1 en Freecom 2 worden nog altijd met de standaard luidsprekers van Cardo geleverd.

Om het duidelijk te maken hebben we de modellen met de belangrijkste functies voor je op een rijtje gezet.

TypeFM-radioDMCIntercomsysteemAantal rijdersBereikPrijs
Freecom 1+JaNeeJa2*10m****
Freecom 2+JaNeeJa2**500m****
Freecom 4+JaNeeJa43,6km*****
Packtalk BoldJaJaJa158km****

*Bij de Freecom 1 kan je een tweede Freecom headset koppelen voor communicatie met een passagier. Het bereik is zeer beperkt, dus er is alleen communicatie met een passagier mogelijk wanneer deze ook een Freecom headset draagt.

 **Bij de Freecom 2 is het bereik groter en is het intercomsysteem geschikt voor bike-to-bike communicatie. Dat het mogelijk maakt om met andere rijders in contact te komen hoewel, zij dan tevens een Cardo headset dienen te dragen.

motorrijden op een weg

Bundels voor extra voordeel

Het grote voordeel van het assortiment van Cardo is dat zij de modellen zowel in een single- als in een duo-pack verkopen. Vooral bij de aanschaf van meerdere headsets voor passagiers of meerdere rijders, levert een duo-pack extra voordeel op.

€389,95
Op voorraad
Coolblue.nl

De rit in beeld brengen

Op de motor kan je mooie locaties bezoeken, die je wellicht ook wilt vastleggen op beeld. Dan biedt een dashcam uitkomst! De dashcam is immens populair onder automobilisten, maar ook op een motor is een dashcam geen overbodige luxueuze. Naast het vastleggen van een rit is een dashcam ook uitermate geschikt en haast essentieel bij ongevallen. Bij een ongeval wordt de situatie op beeld vastgelegd en dat kan helpen bij het afhandelen van een schadegeval of letsel. Je hebt immers het bewijs in handen als er een schuldige partij moet worden aangewezen.

 

Verschil tussen dashcams voor auto en motor

Er zijn significante verschillen in dashcams voor in de auto of op de motor. De dashcam in een auto bestaat vaak uit één complete unit met een bevestigingsarm die zowel bovenin als op het dashboard van de auto gemonteerd kan worden, maar een motor heeft natuurlijk veel beperkter de ruimte om een dashcam te installeren. De dashcams voor motors bestaan dan ook vaak uit drie onderdelen. Een centrale unit waar de voeding op wordt aangesloten en waar een SD-kaart in wordt geplaatst en twee camera’s die zowel het beeld voor als achter registreren.  Daarnaast zijn dashcams voor motors gemaakt van duurzame materialen die iedere klimaatsoort kunnen trotseren terwijl de onderdelen van de dashcam ook waterdicht zijn.

 

Verschillen in beeldkwaliteit

Er zijn dashcams verkrijgbaar die in verschillende resoluties het beeld kunnen vastleggen. Zo zijn er dashcams die maximaal 480p vastleggen, maar ook camera’s die in HD (720P) of Full HD (1080p) filmen. Tot op heden zijn er nog geen dashcams voor op de motor die ook in 4K resolutie kunnen filmen. Maar daar zal in de nabije toekomst wellicht verandering in komen, gezien het feit dat ook de motorbestuurder een betere en haarscherpe beeldkwaliteit wenst.

 

Kijkhoeken van lenzen

De beeldkwaliteit is niet het enige belangrijke onderdeel van de camera’s, want ook de kijkhoek van de lens speelt een belangrijke rol. Met een beperkt zichtveld kunnen essentiële zaken bij een ongeval niet geregistreerd worden terwijl dat met een lens met een grotere kijkhoek wel het geval is. Dit is dus een onderdeel om rekening mee te houden wanneer je een dashcam voor op de motor aanschaft. Een groothoeklens van 170 graden is de meest voor de hand liggende keuze, omdat deze kijkhoek het meeste in beeld brengt.

 

Wel of niet meekijken

Bij dashcams voor motors kan je er ook voor kiezen of je alleen de camera’s of ook een beeldscherm installeert. Een display zorgt ervoor dat je op je stuur kan meekijken wat er wordt gefilmd of wordt gefotografeerd. Dat kan handig zijn, maar ook een afleidende factor zijn. Jouw ogen op de weg houden is natuurlijk prioriteit nummer 1. Toch kan een scherm handig zijn om voor je rit bepaalde instellingen van de camera’s toe te passen. Of het kan je helpen bij het plaatsen en het afstellen van de camera’s wanneer je met de installatie bezig bent.

 

Handige functies die niet mogen ontbreken

Er zijn ook dashcams met handige functies die de rit wellicht aangenamer en veiliger kunnen maken. Zoals de capaciteit van de ingebouwde accu. Je hebt immers niets aan een dashcam als je deze tijdens de rit niet kan gebruiken. Een accu met een grotere capaciteit is geschikt als je langere ritten onderneemt. Maar ook functies, zoals een ingebouwde sensor die de impact registreert wanneer je betrokken raakt bij een ongeval of van de weg raakt kan enorm handig zijn en ook voor een veilig gevoel zorgen. Daarnaast is een S.O.S.-knop geen overbodige luxueuze wanneer je per direct de alarmdiensten wilt inschakelen als je betrokken raakt bij een ongeluk.

Wetgeving rondom vastleggen beeld

Een dashcam is handig, maar ook een product die de gebruiker in staat stelt om beeld van de openbare weg vast te leggen. Dat in de regel volgens de wet verboden is. Je mag niet iedereen en alles filmen zonder dat de persoon in kwestie daarvan afweet. Nu is het niet slim om met een bordje rond te gaan rijden waarop staat dat je tijdens het rijden aan het filmen bent en in principe is het dus wel toegestaan dat de camera activeert op het moment dat er een ongeval plaatsvindt. En niemand zal in de gaten hebben dat je een mooi uitzicht vastlegt als je aan het rijden bent of even pauzeert. Toch moet je oppassen wanneer je de grens oversteekt, want in landen, zoals Zwitserland, Spanje, Oostenrijk, Luxemburg en Duitsland worden dashcams niet getolereerd. Hier staan hoge boetes op wanneer je wordt aangehouden en blijkt dat de dashcam aan het filmen is. Daarnaast is er een groot verschil in beeld vastleggen voor persoonlijk gebruik of voor publicatie. Je mag best beelden van een mooi uitzicht op Facebook of YouTube delen zolang er maar geen herkenbare personen op het beeld zijn vastgelegd. Dat is verboden met het oog op de wetgeving privacy.

De ANWB heeft hier de regels per land op een rij gezet.

rijden door het bos

 

Tijd om te gaan toeren

De lente is in aantocht en we hebben al mogen genieten van een aantal mooie en warme dagen. Het is dus een mooi moment om je klaar te stomen om met de motor op pad te gaan en zorg ervoor dat je onderweg van alle gemakken bent voorzien. Met een goede motorhelm headset zorg je ervoor dat je kan communiceren met je mederijders en passagier terwijl je ook met een spraakcommando de telefoon, radio en het navigatiesysteem kan bedienen. De dashcam is een waardevolle uitbereiding als je onderweg beeld wilt vastleggen en er zeker van wilt zijn dat je na een ongeval bewijsmateriaal in handen hebt om aan te tonen wie er schuldig is. Je hebt nu een goed beeld bij welke mogelijkheden er in motorhelm headsets en dashcams voor op de motor zijn en welke motorhelm headsets en dashcams de beste zijn. Heb je vragen of advies nodig? Laat dan hieronder een reactie achter. Ook als je jouw ervaringen met een onlangs aangeschafte motorhelm headset of een dashcam voor op de motor wilt delen.

 

Stuur dit artikel door:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten